.

.

Thursday, May 14, 2009

Obesiti

semua org takut termasuk aku
tapi apakan daya nafsu makan menguasai diri
kekadang terlupa terlebih kuantiti makanan yang diambil
sampai disahkan obesiti

kata org time sihat ni la makan apa yang kita rasa nak makan
bila tiba waktu sakit makanan yang paling mahal & susah nak dapat pun kita takkan ader selera
tapi benarkah fakta ini?
tepuk dada tanya akal

obesiti selalu dikaitkan dengan kurang menawan
tidak kira pada lelaki mahupun wanita
sampai org yang gemuk/obesiti akan hilang keyakinan diri
kadangkala di hina, di caci dan dpinggirkan
apakah mereka berdosa sehingga begitu sekali mereka dihukum?

selalu dibandingkan dengan org yang kurus
selalu disuruh cermin diri
tapi siapa salah dalam hal ini?
kenapa perlu malu untuk bersama mereka?
mereka juga manusia.....

kenapa begitu kejam??
ader yang sampai maut disebabkan fanatic untuk kurus
semata2 untuk puaskan hati manusia lain
sedangkan mereka tidak mampu...

kenapa kita perlu menjaga hati org lain
walhal mereka tidak pernah menjaga hati kita..
fikirlah wahai manusia!!!!!!!!!

gemuk,
bukanlah satu perkara untuk manusia lain dicemuh
bukan perkara untuk dipandang enteng
bukan penyebab yang menghalang kebahagian
bukan alasan untuk si suami mencari isteri baru
bukan faktor tiada keyakinan diri
,hormati lah sesama manusia agar kita semua rasa dihargai...

1 comment:

My AlL said...

masz,makn selagi yang mamapus..
amy nih tak makn nsaik dah nak dekt 1 bln dah..
miss sgt nasik.diet pun adew had die yunk..