.

.

Wednesday, July 22, 2009

Laugh Teraphy

Erm... we will start the entry with luaghing k..hahhahahhah....ha..hah..hahahhaha...

semalam aku dihantar ke kursus peningkatan kompetensi diri: Laugh Teraphy. dier nyer topic pun cam menarikkan. aku n Nor (1 of my cliq)pg kursus ni. kitaorg asyik gelak jer kat sana coz nama pun laugh teraphy kan. dier nyer speaker pun best giler n outstanding habis. kat sini aku nak share ngan korang semua apa yang aku dapat masa kursus ni.

1. kalu kita mengantuk semasa dengan speech ker, meeting ker kita cuba sign our signature dengan tangan kanan dulu kemudian diikuti tangan kiri..insyaAllah pastu kita rasa kurang mengantuk n cam segar jer.

2. sekiranya kita rasa sengal2 n letih semasa buat kejer, stress masa nak siapkan task...apa kata kita bangun seketika lepas tue tangan kanan tepuk bahagian tangan kiri dan bahagian badan kiri. Kemudian tangan kiri tepuk2 bahagian tangan kanan dan seluruh bhgn badan kanan...InsyaAllah kita rasa lebih baik n kurangnyer rasa stress.

3. Kalu stress datang lagi..cuma luangkan masa seketika untuk belajar ketawa..mulakan dengan ha..ha..ha..ho..ho..ho..pasti kita sendiri akan ketawa kelakar dengar kita sebut ha..ha.ho..ho tue...dengan sendirinya stress itu akan pergi

4. Andai terasa pening2 kepala akibat banyak kerja, ketuk2 skit atas kepala..jangan terlalu kuat agak sedap kepala jer..agar peredaran darah di otak lebih lancar dan kita akan rasa lega sedikit.

5. Kalu kerja kita dah siap apakata kalau kita beri sedikit penghargaan kepada diri kita dengan memeluk diri kita sendiri...berilah kata2 semangat seperti..'bagus reflisia berjaya menyiapkan task ini'...saper lagi nak hargai diri kita selain diri sendiri yang mulakan dulu.

ini antara yang aku dapat semasa kursus tersebut untuk tatapan kita bersama. kalu korang nak rasa keberkesanannya try la..insyaAllah kalu dengan niat yang baik n betul semoga stress kita akan hilang dengan gelak tawa yang kita lakukan...

aku bangun pepagi dah gelak sesorang sambil buat bekfast...hehehhehe risau gak mulanya takut org sbelah dengar..kang fikirnya apa plak kan..tapi abaikan.yang penting aku freshh n no mo stress..

ini aku dah memang dpt terapi gelak

No comments: