.

.

Monday, November 23, 2009

Gardenia Bukan Sekadar Roti


this entry, to share what I was getting from my research about few week ago. saya percaya all of us selalu makan roti Gardenia kan? and kita semua juga pasti tahu Gardenia adalah jenama untuk pastry and bakery. But masa saya kat Sabah, saya jumpa soya tin jenama Gardenia! So gardenia bukan sekadar jenama roti malam masih terdapat product lain yang dier kuarkan. erm aku agak ketinggalan agaknyer mengenai product gardenia ni.. ntah2 masih terdapat pelbagai produk lain yang aku tak tahu yang jenama nya terdapat di Malaysia. Sebagai seorg pengguna, saya seru pada diri saya sendiri dan pengguna di luar agar aware dengan barang yang kita guna agar tidak tersalah pilih dan tidak melanggari hukum agama.






8 comments:

mama tisya said...

gardenia pn ada air ek..tkpernh jmpe lg

a Y u said...

sy pun tak tau plak soya ade jenama ni..hihihihi..

Elyn said...

hmm so roti gardenia tu halal tak??

Reflisia said...

mama tisya,
masz pun jumpa masa kat sabar daerah Penampang (daerah tak ramai org islam)

ayu,
itulah..masz pun tak tahu ader product ni..tup2 jumpa

Elyn,
kalu roti tue tak tau la halal ker tak? air ni pun was2 coz takder tanda halal!

Nana said...

aik ada air ek...hehe..xpenah tau plak ingt roti aje

mama thieya said...

hehe.. dulu waktu mama_thieya dok sabah (time kecik2 lg) gardenia ader product ice cream tau... mama_thieya prefer ice cream coklat time tu harga dia 20 sen.. sedap giler.. biler pulang semenanjung.. dok cari ice cream brand gardenia.. tapi takder.. mmg frust

Munira said...

Salam Masz & other bloggers,

Sepanjang pengetahuan saya,

1) Kilang Gardenia cuma terdapat di Shah Alam (Seksyen 23, Seksyen 15, Seksyen 32)dan Puchong sahaja.
Setakat ini, Gardenia tidak pernah membuka sebarang kilang di Sabah/Sarawak.

2) Gardenia tidak pernah mengeluarkan produk seperti ais krim atau air soya. Produk Gardenia (setakat ini) adalah terdiri daripada roti dan kek sahaja.

3) Produk Gardenia adalah HALAL. Gardenia memperoleh sijil HALAL daripada JAKIM untuk kesemua produknya. JAKIM mengenakan sistem permohonan halal dan pemantauan yang ketat untuk semua bahan-bahan yang digunakan bagi produk yang ingin mendapatkan sijil Halal.

Sekiranya terdapat sebarang keraguan, pihak Gardenia atau JAKIM boleh dirujuk untuk mendapatkan kepastian.

Reflisia said...

thanks munira atas info yang sangat berguna..harap info ni dapat dikongsikan bersama...