.

.

Thursday, January 21, 2010

Tips Penjimatan Minyak Kereta..pengalaman sendiri


Ini aku nak cerita skit pasal tips2 nak jimat minyak nieyh..ini penceritaan untuk ke opis selama seminggu

selalunya aku ke opis lebih kurang 19km dari rumah dan akan mengisi minyak RON 95 pada hari ahad malam RM 30 dan petang khamis berikutnya RM30 untuk perjalanan ulang alik ke opis + merayau sepanjang 5 hari bekerja. dan pada hari sabtu ahad tue kalu setakat balik umah mom in law memang cukup la RM60 seminggu.

tetapi

bermula 2 minggu lepas aku mengisi minyak RON 97 sebanyak RM30 pada ahad malam, si BOBI (kereta aku) ni mampu ulang alik opis + merayau ditengahari + merayau dipetang hari mencari dinner with sang suami selama sehingga hari Jumaat. Pada hari sabtu pula masih mampu untuk ke rumah my MIL. ermm..jimat tak?

sebenarnya aku terdengar juga cerita-ceriti pasal minyak RON 97 ni walaupun mahal sedikit tapi menjimatkan. tambah plak pada mereka2 yang sekadar ulang alik ke opis jer. Minyak RON 97 ni memang lebih baik berbanding RON 95. Hakikatnya lebih tinggi RON (Research Octane Number), semakin kurang asap eksoz,dan kurang bunyi, performancenya juga lebih baik. itu yang aku tahu la..paperpun korang semua boleh la mencuba kalu nak tahu prestasinya.




4 comments:

Memey Anuar said...

saya setuju!
dulu isi RON97 cukup 1 full tank ulang alik keje. Bila isi RON95, kene isik 2 kali plak. Xcukup 1 tank.

Kuasa lah. Dah la lems kete jadinya hehe

Mari ber RON97!

Reflisia said...

betulkan memey...

jom kita wat kempen RON 97 plak

Mr & Mrs MonDoK said...

.:: Ke bergantung pada enjin kereta jugak??? Hhhhmm... Neo 1.6 nie kuat gak makan minyak, aritu ada la isi RON97 full tank, lebih kurang sama jek ngan RON95 kalau isi full tank... Tu baru ulang alik gi keje... Tak termasuk merayau... Hhhhmmm... ::.

deena awanis said...

hurm..x pasti sangat tentang ini.
sbb selalu isi minyak full tank n x tetap masa pengisian.mengikut penggunaan yg obviously every week berbeza..huhu