.

.

Wednesday, January 26, 2011

A Moment Being a Teacher

Seram + Gerun + Penat giler (macam penat aku berlari 3o kali pusing padang bola)

tak penah termimpi pun aku nak jadi seorang guru. ya ampun! apa yang aku fikirkan tak der lansung menjadi...

sebenarnya memang betul kata lecturer aku bahawa org yang akan kami mengajar perangainya bukan macam kami tapi lebih 100x teruk lagi...

fuhhhhh! ur word betul2 keramat la..

aku rasa bukan 100x tapi 10000x teruk.

1st class aku masuk iaitu relief class paling corot iaitu tingkatan 3 O

Ya Allah Ya Tuhanku! hanya tuhan sahaja yang tahu perasaan aku waktu tue...rasa nak lari ke bilik guru pastue amik kunci kereta dah balik umah...

aku rasa saat tue aku taknak jadi cikgu....

saat tue aku rasa aku sanggup jadi baker seumur hidup.....

aku sanggup bayar pampasan pada KPM atas apa yang ditaja tuk aku.....

dan paling aku rasa ialah aku ingin menyepak semua bebudak tue...

kenapalah mereka terlalu nakal dan tak pernah fikir masa depan mereka?

suara aku yang kuat ini dah tenggelam dengan suara diorg. ...

bayangkan aku tengah mengajar subjek Kemahiran hidup..aku tanya faham tak cikgu ajar ni?

pastu yang angkat tangan tanya aku " cikgu, tangan kita yang kering ni boleh pegang anjing tak?"

tak ker bengong jadinya? lain di tanya lain yang di jawab...adoiii

tak termasuk lagi yang paling nakal skali tue...aku ngajar kat depan dier kuar ikut belakang belasah budak kelas lain kat koridaor sebelah kelas....LAGI BENGONG CIKGU jadinya

bila ditegur dan dimarahnyer....muka buat tak tahu jer...cikgu nak rotan memang takder kosa..

aku akui pelajar sekarang ( bukan semua tapi kat kelas yang aku handle tue la) memang tak takut dengan guru apatah lagi nak hormati.

tapi sebagai seorang guru aku lah agen perubahan yang menjadikan mereka manusia

bila balik rumah..aku terfikirkan mereka aku jadi sedih coz sampai bila mereka nak jadi macam ni? macamana dengan masa depan mereka?

kesian + kelakar pun ader kekadang....

erm apaper pun aku jadi sangat TERKEJUT dengan apa yang terjadi...dan Alhamdulillah semua ni membuatkan aku lebih kuat untuk jadi seorg guru yang terbaik!




5 comments:

Dinda Iva said...

sabar eh mas...member iva pon masa mula-mula ngajar dapat kelas corot jugak...first day dia ngajar dah tension gila..nak pulak sekolah tuh jenis kebangsaan tau...besoknya dia tular karektor...GARANG...bukan garang yg memukul ni..tapi tegaslah...then dia banyak psyco budak2 tuh...sekarang Alhamdulillah kelas tu dah ok...u can do it punya mas....gud luck yeah...

Farra Dhelina said...

ya allh yang..ni mmg betul2 mencabar kesabaran u kan..i hrp u kuat kan semangt lah..jd soeg pndidik ni, mulia sgt kan..all the best dear

farahazmin said...

salam kenal.. mencabar kan jadik cikgu?? saya yg ngajar sek ren pn dh mcm2 perangai.. budak skang mmg x hormat cikgu.. x abis2 nk loyar buruk.. mmg nk bagi mkn pelempang la tu.. huhuhu... :)pastu mak bapak suke masuk campur hal sekolah.. asyik2 cikgu yg salah.. camne anak nk pandai kalo asik salahkan cikgu.. x berkat ilmu tu..

Elyn said...

time sekolah dulu pun perangai kwn dh mcm setan camne la pulak zaman sekarang. salute kat u la masz sbb nk jadi cikgu sekolah.... kene tahan sabar dr segala segi ni beb.... chaiyok2!!

AmmyLo Rosesz. said...

Masz,banyakkan bersabar yea masz.
aduh,nak tergelk gak amy bace entry masz ni.camner ar muka masz time tuh kan :D