.

.

Tuesday, February 28, 2012

Bukan Senang Galas Tanggungjawab

Uhuk..uhuk..berabuk sudah blog saya ni..=)

Lamakan tak update! bukan tak rindu tapi jauh disudut hati ni meroyan nak menulis di laman ini untuk meluahkan 1001 rasa. Kekangan masa buat aku jadi jauh dari sini.

Hah…ingat senang jadi seorang pendidik? tanpa hati yang cekal, kesabaran yang tinggi dan ketabahan hati yang kuat jangan mimpi aku boleh teruskan kerja ni. Alhamdulillah semangat baru makin membuak dalam diri ni untuk perbetulkan niat dari lubuk hati untuk menjadi guru.

Pelbagai tanggungjawab yang aku pikul..walaupun nampak dari luar sekadar kudapan yang boleh dikunyah tapi dalaman bagaikan menggigit daging yang salah potongannya..sangat liat ok!

cukup dengan 20 orang murid yang perlu diawasi, tapi hati ini meronta bagaikan 2000 murid yang perlu aku jaga. pelbagai complaint, comment and respond yang aku terima. semuanya negetif! Ya Allah hanya tuhan jer tahun hatiku sedang menangis dengan perangai murid2 ni. Tapi cuba positifkan semua yang berlaku kerana ini TANGGUNGJAWAB.

Alhamdulillah sampai setakat hari ini, walaupun kerja tak pernah habis, dengan perangai murid2 makin ke arah zero, tapi aku dapat rasakan kasih sayang yang aku berikan bukan sia-sia. walaupun masih bukan 100% yang aku nampak, tapi makin ader perubahan. Syukur sangat! Biarpun aku tak mengharapkan kasih sayang mereka tapi cukuplah dengan apa ilmu yang mereka dapat. Kini bibit-bibit cintakan dan hormatkan guru makin aku nampak dalam diri mereka. Alhamdulillah..

Besar tanggungjawab seorang guru. tambah pula guru di bandar besar macam Kuala Lumpur. Tak pandai cakap bahasa Inggeris memang dorang akan less respect la coz dorang rasa dorang lagi pandai dari guru (hanya segelintir sahaja).

Aku cuba buat yang terbaik untuk mereka coz aku tak nak makan gaji buta! sesungguhnya harapan aku sebagai seorang guru adalah kejayaan muridku! dan Aku mengharapkan semangat kental aku ni kekal buat selamanya…

Luahan hati seorang pendidik!

230220124479

4 comments:

♥wAwA♥ said...

go go go cikgu Masz..hehe..dgn ledakn teknologi jgak kdg2 student skunk lg pro dr cikgu kn..iso ngan perkembangan ank2 pd msa dpn..hehe

LuN@_aiDi said...

caiyookk Masz!!
banyak pahala tuh..^^_
mmg betoi, bukan senang nak jadi pendidik!

Acik Mano said...

Itu lah murni nye hati pendidik

the puffy clouds said...

comel nya cikgu! :) tanggungjawab guru mmg besar..teruskan mendidik anak bangsa ue :)

Hey, Do you Love Bags?

~ Slingbag ~ Longchamp ~ Longchamp Backpack ~ Tote Bag ~ Doctor Bag ~ Womens Wallet ~
~ Slingbag ~ Longchamp ~ Longchamp Backpack ~ Tote Bag ~ Doctor Bag ~ Womens Wallet ~

and many more!!! Feel free to visit us at

http://thepuffyclouds.blogspot.com

or find us on FB : The Puffy Clouds